Rawatan sakit mata

Bismillah... sambung posting yg awal. Semalam selesai uruskan keperluan Toby mcm makanan, susu, litter box dan sebagainya lah hari ni dah tak sampai hati tengok matanya makin cemeng dah.

Macamana nak rawat sakit mata pada anak kucing? Aduss.. kita ni takde pengalaman. Ada yg cakap boleh je titiskan 'eyemo'
Tapi ye ke? Kami pun gigih lah research & membelek cik Google. Banyak betul alternatif yg terdapat dlm dunia internet ni..

Dalam banyak2 yg kami jumpa, ada lah satu dua yg meyakinkan. So.. kami pun tawakal kepadaNya. Antaranya.. pastikan kebersihan sibulus kesayangan ni sentiasa dijaga. Sebabkan Toby ni dia pernah bersama adik beradik yg lain dalam satu sangkar (lebih kurang 11 ekor) dan Toby seekor je yg terkena sakit mata. Kami simpulkan berkemungkinan puncanya dari kotoran atau habuk.

Kami mulakan dengan membersih dan mandi gunakan sabun berubat (anti-septic) Bersihkan seluruh badan & kepala kemudian bilas dgn air bersih. Keringkan.. biarkan dia dok tempat terbuka spt ruang tamu dan berangin. Toby ni kami biarkan dalam rumah je. Tak sampai hati nak letak luar.

Pastikan jugak bahagian matanya sentiasa diperiksa. Sapu atau lap jika ada taik-mata atau apa2 lendiran dikawasan matanya. Gunakan kapas telinga (cotton-bud) yang dilembabkan dengan air bersih atau boleh jugak digunakan air rebusan sirih. Air rebusan sirih dikatakan mengandungi anti-septic semulajadi. Memang leceh.. tapi dari apa yg kami research di internet, cara almiah seperti ini lebih menjamin kesihatan anak kucing kita serta membantu meningkatkan lagi daya tahanan tubuhnya.

Alhamdulillah.. dengan berbekalkan keyakinan dan tawakal Toby beransur sembuh saperti biasa dalam masa 2 hari. Cuma bilamana waktu dia tgh nak menyembuh tu, nampak lemah & letih. Banyak tidur..

Comments

Post a Comment

Terima kasih sudi berkongsi pendapat/komen ~ You comment I follow..

Penafian: Segala kandungan blog adalah nukilan dan pendapat penulis kecuali yang di tag sumber|credit|hak-cipta|copy|salinan dimana ianya diambil dari penulisan/gambar yang membenarkan salinan. Nukilan dan pendapat adalah dasar pemikiran telus dari penulis tanpa sebarang ajakan/dorongan/provokasi oleh/kepada mana² pihak. Sebarang salinan/perkongsian yang diambil dari blog ini adalah Dibenarkan dan semoga diberikan sedikit credit adalah sebaiknya - Azmer Shahar ©

CLAIM YOUR OFFER NOW!

CLAIM YOUR OFFER NOW!
Daftar dan dapatkan RM80.00/20% Diskaun pembelian sekarang..

All time featured

Jom Masak Nasi Lemak Pandan

Kebaikan Minyak Kelapa Dara

Bahaya Menanti Jiwa Diragut Kematian

Adab Dalam Memberi Nasihat dan Teguran Dalam Islam

Nur Aziz Masuk Wad - Sunyi Sepi Kerinduan

Anyone..?

Charismatic bloggers